Thursday, February 12, 2009

Yaumul Khizyi

Hari itu semua menyaksikan
Sosok tubuhku menggeletar


Hari itu semua menyaksikan
Sosok tubuhku menggeletar
Ku lihat..
Gunung-ganang yang berteriak
Matahari yang menangis
Bulan yang tiada ketentuan
Kelam kabut
Tak tentu arah

Angin taufan mencercaku;
"Engkau si penderhaka!"
Ku lihat langit sedang marah
Di humban segala kilat
Lalu dihunus padaku tombaknya yang gagah
Di hempap kepalaku
Dengan siksaan yang amat dahsyat

Aku merayu kesakitan
Namun rayuanku tidak bererti
Sejenak pokok-pokok yang hidup itu
Datang kepadaku lalu mencaci;
"Engkau si penderhaka!"
Ku ambil sejuta langkah
Namun selangkah sahaja mereka bisa mencarikku

Ku lihat gerbang-gerbang itu langsung ditutup
Sebaik sahaja melihat kelibatku
Mereka mempersendakanku
Aku langsung diheret
Disiksa tanpa belas kasihan
Air mataku jatuh mengatasi laut dan badai
Bak air mata Adam
Sewaktu dihumban ke ciruk dunia..

Langit itu sangat mengecewakan
Bintang itu sangat memedihkan
Matahari itu sangat menyakitkan
Tiada siapa menyebelahiku
Tika penghakiman itu
Sungguh!
Aku tersiksa!
Sungguh!
Aku terkilan!

Aku merayu untuk dikembalikan
Ke dalam mimpi yang dulu
Namun tiada yang menghiraukan
Kerana mustahil aku akan menjumpai
Mimpi dulu untuk kali kedua..

Kalau dari dulu ku tahu ini adalah *yaumul khizyi
Yang harus ku lalui dengan begitu derita
Sungguh!
Akanku patuhi segala perintahMu
Tanpa risau akan penderitaan yang kuhadapi
Ketika bertemu denganMu kelak..

"Dan mereka menanyakan kepadamu (Muhammad); "Benarkah (azab yang dijanjikan) itu?", katakanlah, "Ya, demi Tuhanku, sesungguhnya (azab) itu pasti benar dan kamu sekali-kali tidak dapat menghindar." (Yunus:53)

hari penghinaan

No comments: