Saturday, February 21, 2009

Kita saban hari tertipu dengan orang kafir.

Sedarkah kita,atau ambil sambil lewa kita terhadap semua jenis bahan dan barang makanan yang dijual oleh peniaga muslim dan non muslim kepada kita?Tanpa kita sedari saban hari kita dihidangkan dengan bahan-bahan makanan yang diragui halalnya.

Apabila kita menjejaki supermarket atau mini market maupun kedai runcit apa yang kita perhatikan deretan barang makan dari makanan ringan yang disukai kanak-kanak maupun makanan yang kita perlukan seperti barang makanan dalam tin semuanya dikeluarkan atau dengan mudah kata dibuat oleh orang-orang bukan Islam.

Tahukah kita setakat mana barang-barang atau makanan tersebut jelas halal dan bersihnya?Adakah mereka orang bukan Islam yang membuat bahan makanan tersebut tahu hukum halal dan haramnya sesuatu bahan yang dimasukkan?

Katakanlah mereka tahu bahawa sesuatu bahan yang mereka masukan itu haram dimakan oleh orang Islam,adakah mereka tidak akan memasukkannya?Sekiranya mereka ikhlas,tahu bahawa bahan-bahan tersebut haram dimakan oleh orang Islam,mengapa sampai sekarang masih ada kajian yang mendapati ada makanan yang dibuat oleh mereka didalamnya ada bahan-bahan yang haram dimakan oleh orang Islam.

Contoh yang saya dapati dari e mail yang dihantar beserta gambar ialah minuman susu kacang soya keluaran drinho didapati didalamnya terdapat usus haiwan,usus haiwan apakah itu?Dan yang terbaharu ialah ada bahan yang haram didalam makanan ringan kek appolo.

Dulu kita baru saja dikejutkan dengan bihun yang dibuat berdekatan dengan kandang babi,yang dilebel nama syarikat dengan nama zakaria dan anak-anak.

Sekiranya kita rajin meneliti dan mencari masih ada barang makanan yang dibuat oleh orang-orang bukan Islam yang dipasarkan untuk orang Islam mengandungi bahan yang haram dimakan oleh orang-orang Islam,seperti sardin dalam tin,mee kuning dan keow tiew basah,mee sanggol,kicap dan sos dan mungkin serbuk rempah kari.

Oleh yang demikian itu,marilah kita sama-sama renung dan memikirkannya,sampai hari ini dah banyak mana makan yang haram telah memasuki kedalam perut kita.
Marilah kita membeli barang-barang keluaran orang Islam,yang mana sekarang ini terdapat banyak barang-barang keluaran bumiputera Muslim seperti kicap dan sos,rempah-rempah kari,serbuk kopi,mee dan keow tiew dan banyak lagi yang kita kena cari demi menjamin bahan-bahan halal sahaja yang memasuki kedalam tubuh badan kita.

Sampai bila kita akan tertipu dan ditipu?

No comments: