Thursday, February 12, 2009


Setelah mengetahui Kerajaan Nabi Sulaiman bersama tentera-tenteranya berarak akan kunjung tiba, tentera-tentera semut semakin tidak tentu arah dan seekor ketua bagi semut mengarahkan pada semut-semut yang lain untuk masuk ke dalam sangkar mereka kerana takut mereka akan dipijak dan tempat tinggal mereka pula pasti akan hancur jika dipijak oleh Kerajaan Nabi Sulaiman (Surah an-Naml:18). Sedangkan mereka tidak punya akal, bukan?

Bercakap soal semut, saya sebenarnya sayang kepada semut. Tentu kamu pelik bukan? Masa dulu, meja tulis saya selalu didatangi semut sehingga saya sudah malas dan penat nak halau mereka, yelah kita tahu yang mereka tidak punya akal. Manalah mereka faham pun kalau saya halau mereka, kan?

Satu hari, sedang saya belajar, saya rasa betul-betul terganggu dengan rombongan-rombongan semut yang semakin bermaharajalela berkerumun di atas meja saya. Saya berasa rimas, dan tak mampu tumpukan perhatian untuk belajar. Tak kisah lah nak buat
party kah, bersuka ria kah, saya tak kisah. Tapi, janganlah sampai menganggu konsentrasi saya. Saya tak suka. Saya kira, semut-semut itu semakin berani nak tunjukkan belang mereka kepada saya. Mentang-mentanglah saya tak halau mereka, apatah lagi bunuh mereka. Saya sekali-kali memang tak sampai hati untuk membunuh semut-semut itu biarpun mereka sangatlah kecil.

Dengan ke'geram'an saya terhadap mereka itu tadi, saya mula menghalau mereka. Saya sapu meja saya menggunakan kertas. Banyak juga yang jatuh kat bawah meja. Saya kemudiannya memindahkan buku
Campbell Biology saya yang tebal itu di suatu sudut, agak dihujung tepi meja juga. Tanpa saya sedari, tekanan darah saya meningkat. Denyutan nadi saya meningkat juga. Sah, sympathetic nerve saya semakin aktif. Kalau kamu faham, tahniah. Haha.

Saya angkat kembali buku itu. Oh tidak! Saya membunuh mereka. Banyak semut di sudut itu. Saya tidak perasan mereka berkerumun di sana. Saya sangat sedih. Saya telah membunuh haiwan yang tidak berdosa. Saya dengan hati yang berat membersihkan meja saya. Saya sambung belajar dengan serba salah. Serius ni.

Fikiran dan konsentrasi saya beralih pula pada beberapa ekor semut. Di mana, 3 ekor semut sedang berjalan. Kemudian mereka terserempak dengan seekor 'mayat' semut di pertengahan jalan. Mereka berhenti. Dalam beberapa saat, mereka mengangkat 'mayat' itu dan meneruskan perjalanan mereka untuk tempat yang ingin dituju. Saya terpaku. Terkesima. Hati saya berdetik, bagaimana boleh mereka berkelakuan seperti itu sedangkan mereka tidak punya akal? Subhanallah..

Saya terbayangkan dengan kelakuan manusia sekarang. Walaupun kita diciptakan dengan fizikal dan akal yang sempurna, namun bagi saya kita tidak setanding dengan kasih sayang dan kerajinan semut. Walhal, mereka tidak punya akal. Saya sangat mengagumi semut. Sifat mereka yang saling bekerjasama tanpa kenal erti penat dan jemu. Saya selalu perhatikan mereka. Sehingga membuat hati saya terusik. Semakin memerhatikan mereka, hati saya semakin terusik dan seolah-olah mereka juga punya hati dan perasaan!

Saya menjadi semakin rindu pada telatah semut. Rumah saya sekarang tidak ada semut, kamu percaya atau tidak? Saya banyak belajar dari semut. Yalah, saya mengaku mungkin saya juga banyak terminum air yang bercampur dengan semut. Ish. Tapi, serius. Semut memang patut dijadikan contoh. Kadang kala, kita tidak boleh memandang rendah kepada yang lebih kecil dari kita, kerana barangkali mereka lebih mulia dari kita.

No comments: