Wednesday, December 3, 2008

Kisah untuk iqtibar

Gergorius Theodorus [Jirjah tidor]

Berlaku pada peperangan Yarmuk diantara tentera Islam pinpinan Khalid ibnu Walid dengan tentera Rom pinpinan Theodore.

Semasa berlaku pertarungan sengit satu lawan satu antara Khalid ibnu Walid dengan Gergorius seorang pahlawan Rom yang terbilang,tiba-tiba Gergorius berkata kepada Khalid ibnu Walid ‘boleh kita berhenti rehat sebentar?tanya Khalid ibnu Walid mengapa?Saya mahu bertanya kepada saudara dan saya harap saudara dapat menjawab soalan ini dengan jujur.

Khalid ibnu Walid pun menjawab baiklah,Gergorius bertanya,benarkah saudara mendapat gelaran Pahlawan Pedang Allah [saiffullah]?Khalid ibnu Walid menjawab benar.Gergorius bertanya lagi benarkah tuhan turun dari langit dengan membawa sebilah pedang lalu diserahkan kepada saudara?Tidak benar jawab Khalid ibnu Walid.Kalau begitu mengapa saudara digelar Pedang Allah? Tanya Gergorius.

Tuhan mengutuskan seorang Nabi di kalangan kami.Pada mulanya,saya juga menentang utusan tuhan itu iaitu Nabi Muhammad,tetapi kemudian saya mendapat hidayah dari Tuhan lalu saya menjadi penyokong setia baginda.Pada suatu hari,Nabi Muhammad berkata saya adalah sebilah pedang daripada pedang-pedang tuhan yang terhunus kepada kaum musyrik,jelas Khalid ibnu Walid.

Baginda berdoa kepada Tuhan supaya saya menang dalam peperangan menegakkan agamaNya.Kemudian saya diberi gelaran Pedang Allah[saiffullah].Sejak itu saya bersikap keras kepada mereka yang menentang Islam.

Gergorius bertanya lagi,apa yang saudara seru kepada manusia semasa menjalankan tugas?,jawab Khalid ibnu Walid,saya menyeru supaya mereka mengaku tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah.

Tanya Gergorius lagi,bagaimana sekiranya mereka menolak seruan saudara?,mereka perlu membayar jizyah jawab Khalid ibnu Walid,sekiranya mereka tidak mahu Tanya Gergarious,jawab Khalid ibnu Walid kami perangi mereka.

Gergorius bertanya lagi,sekiranya hari ini ada orang menerima seruan saudara dan memilih seruan pertama saudara,apakah taraf kedudukan orang itu di kalangan saudara sekelian?

Khalid ibnu Walid mulai faham mengapa panglima Rom itu banyak menyoalnya,maka dihati Khalid ibnu Walid berkata’Maha suci ALlah yang dapat melembutkan setiap hati yang keras’.

Maka Khalid ibnu Walid pun menjawab soalan Gergorius tadi,kedudukannya setaraf dengan kami tanpa mengira sama ada orang itu mulia,hina,miskin ataupun kaya,Tanya Gergorius lagi,apakah orang yang baru memeluk agama saudara pada hari ini mendapat pahala dan kedudukan yang sama dengan saudara?

No comments: