Tuesday, March 24, 2009

Pilihanraya Mai Lagi

Oleh kerana kebobrokkan dan kepincangan pemerintah yang sedia ada, maka berlakulah pilihanraya kecil di tiga bukit dan satu batang di Serawak. Rakyat awam banyak menyalahkan pemerintah yang berkuasa sekarang ini menyebabkan pilihanraya kecil ini berlaku.Kenapa,sebab apa,bagaimana tanyalah kepada orang yang arif.

Oleh kerana pilihanraya ini tetap akan berlaku,maka kita sebagai rakyat yang menyokong berbagai parti yang sedia ada dan ditokok tambah dengan parti-parti bebas yang baru ujud,terpaksalah bekerja keras sekali lagi.Kita terpaksa menghabiskan tenaga,wang ringgit dan sebagainya.Bagi pihak pemerintah terpaksa menghabiskan berjuta-juta ringgit bagi tujuan ini.Kita lihat semasa berlakunya pilihanraya di Kuala Terangganu,kerajaan menghabiskan jutaan ringgit.

Bagi parti pembangkang dan bebas pula tentulah amat sukar untuk menyediakan jutaan ringgit,tapi oleh kerana terpaksa,maka mereka tetap akan mencari juga dana ringgit ini untuk terus berjuang bagi menegakkan matlamat yang diperjuangkan,tidak tahulah calon bebas memperjuangkan apa.

Apabila berlakunya pilihanraya,maka parti yang memerintah terpaksa melakukan sesuatu demi sesuatu untuk memenangkan calon mereka,maka akhbar utama dan alternatif parti pembangkang terpaksa mereka gantung.Selain itu mereka juga menggunakan polis untuk memusuhi rakyat awam.Ini berlaku apabila ketua pembangkang sedang berucap di Sungai Petani,Kedah pada 25hb.Mac lalu.Malam tu mereka menangkap orang-orang yang tidak bersalah yang hanya datang semata-mata untuk mendengar ceramah bukan nak merusuh.

Belumpun sempat ketua pembangkang berucap,pihak polis telah melepaskan water cannon dan gas pemedih mata.Water cannon kalau kena habis gatal badan dan gas pemedih mata pula kena asap dia sikit pun teramatlah pedihnya sehingga merambu ayaq mata,tak kira kecil besar tua dan muda semua kena.

Pihak polis pula setelah menerima arahan dari ketua mereka,mereka pun sudah tidak mengira siapa yang berhadapan dengan mereka,mereka tidak kenal lagi ayah dan emak mereka,mereka tidak kenal pak cik dan mak cik mereka,mereka tidak kenal anak dan isteri mereka,mereka tidak kenal datuk dan tok wan mereka,mereka tidak kenal pak mat dan makcik aisyah seterusnya mereka tidak kenal orang-orang kampong mereka.

Bayangkan yang pergi untuk mendengar ceramah itu adalah mak cik-mak cik dan pak cik-pak cik,ada yang pergi membawa anak-anak kecil,tok wan-tok wan yang sudah tua dan uzur yang tidak kuat berlari,ada yang pergi dengan hanya memakai kain pelikat dan bukannya membawa apa-apa senjatapun.

Tapi mereka tidak ambil kira ini semua,demi untuk memenuhi nafsu mereka,mereka sanggup lakukan apa saja.Ingatlah kehebatan dan kemegahan kita,keangkohan,darjat,jawatan semuanya ini tidak kekal,akhirnya kita semua akan pencen dan akan pulang bertemu atau duduk sekampong dengan orang-orang kampong yang satu masa dulu kita lakukan macam-macam terhadap mereka.Tidak malukah kita,nak letak muka dekat mana,yang satu masa dulu kita tumbuk mereka,kita terajang mereka dan macam-macam lagi kita lakukan.

Ingatlah sapapun tidak akan kekal abadi atas muka bumi ini,semua akan mati.Hebat setara anapun kita,akhirnya akan mati.Dunia ini sementara saja.Apabila usia dah tua,khudrat dah tiada sapa-sapa pun boleh mai penampaq,tumbuk,terajang kita,ya la dulu kita hebat sangat buat macam-macam dekat orang,apabila dah tua orang dah tidak hormat dekat kita yang dulu kita buat kurang ajar dengan mereka,tambah dekat orang kampong.

Ingatlah kita orang melayu dan orang Islam,ALlah melihat apa yang sedang kita lakukan,doa orang yang kena zalim didengar oleh ALlah.Kecualilah orang melayu yang tidak mengaku dirinya orang Islam.

Bagi orangmelayu Islam,orang India samaada Muslim atau Hindu,orang cina Muslim atau tidak,orang siam muslim atau tidak,marilah kita bersama-sama menjatuhkan tiga bukit ini dan satu batang ini dan kita bagi mandat pemerintahan ini kepada orang-orang yang adil dan tidak menzalimi kita.

Sebenarnya kita semua adalah bersaudara selagi mana kita tidak melakukan sesuatu yang tidak bercannggah dengan agama masing-masing.

mai pakat-pakat tolak BN.

No comments: